شنبه ۰۲ بهمن, ۱۳۹۵

  • Instagram
  • Telegram

کافه سینما : پشت صحنه و روزهای آخر فیلمبرداری سریال “شهرزاد” / گفتگو با شهاب حسینی و علی نصیریان

کافه سینما : پشت صحنه و روزهای آخر فیلمبرداری سریال “شهرزاد” / گفتگو با شهاب حسینی و علی نصیریان

کافه سینما – گزارش اختصاصی بازدید خبرنگار کافه سینما از پشت صحنه و روزهای آخر فیلمبرداری سریال “شهرزاد” / گفتگو با شهاب حسینی و علی نصیریان / عکس‌هایی از لوکیشن و پشت صحنه فیلمبرداری سریال شهرزاد کافه سینما – محسن شرف الدین: سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی روزهای پایانی فیلمبرداری خود را پشت سر می گذارد و قرار است از مهر ماه راهی شبکه نمایش خانگی شود. مجموعه ای که هنوز پخش نشده حاشیه های فراوانی را به همراه داشته است. به هر حال طبیعی هم هست. مجموعه ای که با حضور ستاره های پر تعداد سینما و تلویزیون ، هزینه بسیار بالای تولید و سوژه داستانی که به یکی از مهمترین مقاطع تاریخی کشور ایران یعنی کودتا سال ۳۲ می پردازد باید هم حاشیه ها بسیاری را به سوی خود روانه کند.

شب گذشته به دعوت روابط عمومی  بازدیدی از لوکیشن و پشت صحنه روزهای آخر فیلمبرداری سریال شهرزاد داشتیم. در شبی که شهاب حسینی (در نقش قباد) و علی نصیریان(در نقش بزرگ آقا) چند پلان را روبروی هم بازی دارند و حسن فتحی نیز مثل همیشه سختگیر و با رعایت جزئییات مشغول هدایت آنها است. فتحی از همان ابتدا به ما یادآور شده که تا سریال پخش و دیده نشود صحبتی درباره آن نخواهد داشت. ما هم ساعتی را همراه عوامل شهرزاد شدیم تا هم از فضای مجموعه آگاه شویم و هم اگر شد گپی با بازیگرانش زده باشیم.

فیلمبرداری همچنان با پلانی در حضور علی نصیریان و شهاب حسینی ادامه دارد تا اینکه بعد از تایید پلان توسط حسن فتحی و در زمان استراحت گروه ابتدا به سراغ علی نصیریان می رویم. مشخصا خسته است ولی با روی باز پذیرای پرسش های ما می شود. از تجربه اش با حسن فتحی میگوید«همکاری من با پروزه بر اساس سناریوی خوبی بود که آن را پسندیدم و چون کار آقای فتحی را دوست داشتم نقش را پذیرفتم با ایشان کار کردم.»

از او می خواهم توضیحاتی درباره نقش خود در سریال شهرزاد بدهد که خیلی رک می گوید هیچوقت دوست ندارد پای کارش زیرنویس بگذارد و ادامه می دهد؛ «در مورد جزئیات نقشم اصلا علاقه ندارم صحبت کنم چون معتقدم نقش باید خودش دیده شود و نباید پای آن زیر نویس و توضیح اضافی گذاشت. به نظرم باید کار تصویری را دید و متوجه شد که مخاطب خودش چه چیز را دریافت می کند. معتقدم توضیحات در باره نقش و حتی داستان چیز مفیدی نیست.»

نصیریان همچینین در پاسخ سوال ما درباره پیش بینی خود از چگونگی برخود مخاطب و اینکه آیا سریال شهرزاد با استقبال مواجه خواهد شد یا نه می گوید؛ «من فکر می کنم دلایل زیادی برای استقبال مخاطب وجود دارد. از جمله خود داستان و سوژه اش. “شهرزاد” داستانی را بیان خواهد کرد که دارای ضمینه تارخ معاصر است. همانطور که می دانید بستر قصه، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خواهد بود که هم برای نسل بازمانده آن دوران و هم برای نسل جوانترکه شاید اطلاعات کاملی نداشته باشند جذاب و جالب خواهد بود. مخصوصا که در قصه اشاراتی نیز به جریانات پشت پرده ماجرا شده است. هر چند که ما با یک اثر مستند رو برو نیستیم و جاذبه های دراماتیک از روابط عاشقانه گرفته تا درگیری های حیابانی و … برای کشش قصه به آن اضافه شده ولی مطمئنا قصه برخوردار از یکسری مسائل واقعی و مستندات تاریخی است که می تواند برای مخاطب روشنگر باشد.

علاوه بر این آقای فتحی قبلا ثابت کرده که خیلی در ساخت سریال متبحر است. قصه را خوب می شناسد. کاراکتر وشخصیت را خوب پرداخت می کند. درام را می شناسد به مسائل تصویری آگاه است. و از جهت دیگر مجموعه شهرزاد بازیگران خوب و مهمتر از آن انتخاب بازیگران خوبی دارد. من فکر می کنم و پیش بینی من این هست که این کار با مردم رابطه برقرار خواهد کرد.»

نصریان با ذکر این نکته که مردم ما قدرت تشخیص بالایی دارند افزود « جدا از این دلایل و نکات مثبتی که گفتم اعتقادم براین است که همه چیز به خود کار بستگی دارد. یعنی اگر همه دلایل و عواملی که گفته شد را نادیده بگیریم ولی دذر عوض خود کار کیفیت مطوبی داشته باشد، مطمئنا با موفقیت روبرو خواهد شد. به نظرم تماشاگران ایرانی خیلی آدم های هوشمندی هستند . خیلی زیرکند. درک می کنند که کاری که دارند می بینند چه کیفیتی دارد ومی توانند ارزیابی کنند. پروژه شهرزاد هم کاری نیست که صرفا برای مسئله اقتصادی ساخته شده باشد. هر چند مسئله مهمی است و به آن توجه شده ولی صرفا به این منظور ساخته نشده. پشت آن فکر است و برای آن زحمت کشیده شده و من ایمان دارم که این مسئله را تماشاگر ما متوجه می شود. فکر میکنم شهرزاد جذابیت های لازم را برای ارتباط با مخاطب دارد.»

از آقای نصیریان در مورد خاطرات شخصی خود از ا ماجرای کودتای ۲۸ مرداد پرسیدیم و او به نکات جالبی اشاره کرد. از هم محله بودن با شعبان بی مخ تا تغییر یک ساعته شعار ها از حمایت مصدق تا شعار جاوید شاه!؛ « من وقتی جوان بود خاطرم هست که تا ساعت ده شب شعار یا مرگ یا مصدق شنیده می شد و ناگهای از ۱۱ شب به بعد شعار جاوید شاه به گوش می رسید. من خودم در خیابان شاه آباد سابق زندگی می کردم. شرایط طوری شده بود که میترسیدم رفت و آمد داشته باشم. یک شخصی به نام “امیر مو بور” بود که چاقو کشی می کرد و می گفتند توده ای ها و طرفداران مصدق را می زند. وما هم چون جوان بودیم از این مسائل ترس داشتیم. یا مثلا شعبون بی مخ را می شناختم. چون هم محلی ما بود زیاد او را دیده بودم. یادم هست همیشه یه کله پاچه ای در محل ما بود که همیشه آنجا می نشست و در خیابان هم می نشست و کله پاچه می خورد. بعدها هم که او زورخونه دار شد ما را دعوت کرد به زورخانه و ما هم اون را دعوت کردیم به نمایشمان در سنگلج (با خنده). البته این برای سال های بعد است که از آن حالت لاتی گری خارج شده بود و شخصیت سنگین تر و موجه تری داشت. مثلا شما تصور کن که شعبان بی مخ علاقه مند شده بود بیاید تئاتر.»

آقای نصیریان درمورد استفاده از خاطراتش برای ایفای نقش خود در سریال شهرزاد میگوید؛«کودتای ۲۸ مرداد واقعه ای بود که فقط به داخل مرز های ایران محدود نبود و در دنیا هم صدا کرد. به هر حال مسئله ایران در دهه ۳۰ و در پی ملی شدن صنعت نفت و حکومت دکتر مصدق یک مسئله مهم به حساب می آمد. حتی عکس دکتر مصدق به مجله تایم آمد. مصدق به دیوان لاهه رفت. یعنی مسئله ایران یک مسئله بین المللی بود و مطمئنا کودتا بر علیه چنین حکومتی حتما جزئیات زیادی دارد. همه دنیا می داند که عوامل خارجی از آمریکا و سیا و … چه تاثیری در کودتا داشتند. سریال شهرزاد اما چندان ادعایی در این زمینه مطرح نمی کند و بیشتر به عوامل داخلی این واقعه می پردازد. یعنی کسانی که در داخل تدارکاتی را تهیه دیدند تا کودتا به نتیجه برسد. از طرفی کودتا جنبه نظامی داشت ولی از یک جهت هم می خواستند یک جنبه مردمی به آن بدهند. در نتیجه یک حرکتی از طرف مردم درست کردند که این ها عوامل ایرانی داشت. آدم هایی که باند هایی را تشکیل داده بودند و منافع زیادی داشتند در این زمینه. پس برای حفظ منافع خود تلاش کردند به وسیله لات ها و اوباش یک حرکت ظاهرا مردمی را سازماندهی کنند.

من در آن زمان عوامل پشت قضیه را نمیدانستم که الان بخواهم در نقشم از آن خاطرات استفاده کنم. فقط ظاهر قضیه را می دیدم. مثلا ما دسته لات و لوت ها را می دیدیم که آدم هایی مثل شعبون بی مخ ودار و دسته اش بودند. پس من آن منابع و دست های پشت پرده رو ندیدم که بتوانم برای نقش آفرینی از آنها الگو بگیرم.»

گرم گفت وگو با علی نصیریان شده بودیم که او را برای بازی در پلان بعدی صدا کردند. پلانی که طولانی تر بود و انتظار ما برای گفت و گو با شهاب حسینی به درازا کشید. پس دست به دوربین شدم و از لوکیشن و عوامل پشت صحنه تصاویری برداشتم.

شهاب حسینی: شهرزاد در تاریخ شبکه نمایش خانگی منحصر به فرد است

با پایان یافتن فیلمبرداری فرصتی دست داد تا با شهابحسینی که یکی از بازیگران اصلی مجموعه در نقش “قباد” نیزگفتگو کنیم. در ابتدا همکارمان به شوخی از شهاب حسینی پرسید که تا الان تجربه مصاحبه در ساعت دو بامداد را داشته است یا نه؟ که او با خنده پاسخ داد «زندگی از این بالا و پایین ها زیاد دارد»

از او پرسیدم همکاری مجدد با آقای فتحی بعد از مجموعه بسیار موفق “مدار صفر درجه” چه حال و هوایی دارد و آیا میتوان انتظار داشت که آن موفقیت و محبوبیت مدار صفر درجه در سریال شهرزاد هم تکرار شود؟ شهاب حسینی با اشاره به اینکه هر کاری را  باید در زمانه خودش ارزیابی کرد افزود؛ « مدار صفر درجه به خاطر قصه خیلی جذابی که داشت و استفاده از لوکیشن های خارج از کشور واستفاده از بازیگران خارجی جذابیت های ویژه خودش را داشت. ولی مجموعه شهرزاد هم داستان جذاب و پر کششی دارد و شاید در تاریخ شبکه نمایش خانگی بتوان از آن به عنوان کاری منحصر به فرد یاد کرد. در واقع سریال شهرزاد می تواند این افق را پیش چشم همه ما باز کند که آیا تماشاگر ما از قصه هایی که رمان گونه است استقبال می کند یا خیر. چون اگر این اتفاق بیافتد راه برای اقتباس های خیلی جذابی از رمان های ایرانی باز می شود و این اتفاق نو و جذابی است. به هر حال این دو مجموعه را با هم قیاس نمی کنم . مدار صفر درجه در جایگاه خود یک مجموعه موفق بوده و امیدواریم که سریال شهرزاد هم کار موفقی بشود.»

شهاب حسینی همچنین درباره همکاری مجدد با حسن فتحی اضافه کرد؛ «تلاش آقای فتحی همیشه زبانزد بوده است. ایشان همیشه نهایت دقت و وسواسش را برای حرفه اش به کار می برد و همه چیز نوید این را می دهد که انشا الله شهرزاد کار خوبی از آب در بیاید. قصه خوب، کست خوب و عوامل خوب این نوید را می دهد.»

حسینی در پاسخ به سوال دیگر ما درباره انگیزه خود برای حضور در یک پروژه ای که قرار است در شبکه نمایش خانگی پخش بشود و اینکه طبیعتا این مدیوم جدید نه مخاطب گسترده تلویزیون را خواهد داشت و نه جذابیت و زرزق و برق های یک کار سینمایی را به همراه دارد گفت؛ «من خیلی به این مدیوم جدید علاقه مندم و احترام می گذارم. این مدیوم بستری است برای اینکه بتوان مقداری خارج از محدودیت ها و ملاحظات در چهارچوب اندیشه حرکت کرد. تلویزیون قاعدتا همیشه محدودیت های خاص خودش را داشته است و سینما هم محدودیت های خاص خودش را دارد. چه به لحاظ شرایط اقتصادی و اکران و چه ممیزی های مورد نظر. شبکه نمایش خانگی یک بستر مناسب است که به نظرم تا امروز نامطلوب مورد استفاده قرار گرفته است. این رسانه می توانست یک حلقه اتصالی باشد برای تغییر ذائقه مخاطب درمورد سریال های تلویزیونی یا فیلم های سینمایی. چون طبیعتا کاری که در این شبکه ساخته می شود و میخواهد به مردم فروخته شود در ابتدا باید یک ساختار حرفه ای در حد و اندازه های مدیوم سینما را رعایت کند و همچنین باید مدیوم تلویزیون را در نوع قصه گویی و کشش داستانی در طول زمان در نظر داشته باشد. از سوی دیگر برتری نسبت به تلویزیون دارد چون شامل پدیده برآورد های دقیقه ای نمی شود که بیخودی کش پیدا کند تا بتواند سود بیشتری را برگرداند. در اینجا سود بیشتر با کیفیت بالاتر به دست می آید.»

حسینی با اشاره به سریال های خیلی خوبی که در شبکه های خارجی در حال تولید است افزود؛ « به طور کلی نمایش تصویری یا ادبیات نمایشی و بحث سریال سازی یا فیلم سازی در ایران بیشتر مبتنی با قصه و پیچیدگی کارکترها و شخصیت هاست و مطمئنا توان فنی و توان اقتصادی سریال های بین المللی را نداریم. پس باید راهکار جایگزینی را پیدا کنیم. از این بابت میتوان گفت که چون ادبیات خیلی غنی داریم با استناد به آن از یک منبع قابل اعتماد برخوردارهستیم. میتوان از طرح ها یا قصه های خوب استفاده کرد. این شبکه نمایش خانگی به راحتی میتوانست در خدمت تولید ادبیات نمایشی قرار بگیرد . ما می توانستیم و حتی می توانیم بر اساس تمام قصه های کهن یا قصه های معاصر، آثاری را بسازیم وارائه بدهیم که بتواند نسل گذشته را به نسل های آینده پیوند و ارتباط دهد.

شاید در حال حاضر نسل های جدید خیلی حوصله این را نداشته باشند که به سراغ مولانا یا داستان های بوستان و گلستان یا کلیله و دمنه و … بروند. ولی این مدیوم از هنر سینما و تصویر می توانست این ها را بیاورد، به روز بکند، و بر اساس آن داستان ها آثاری را تولید کند که وقتی ریشه یابی می کنیم بتوان آن را به یکی از داستان هایی مثل مثنوی معنوی مرتبط دانست. یا مثلا داستانی مربوط به فلان نویسنده در فلان قرن… . در هر حال می تواند یک پل ارتباطی خوبی باشد چون در حال حاضر امکان دیگری نداریم که بتوانیم برای تماشاگر امروز در این رابطه جذابیت ایجاد کنیم.»

از حسینی در مورد روزهای طولانی فیلمبرداری شهرزاد پرسیدیم و اینکه در شب دویست و سی و نهم فیلمبرداری کار چطور پیش رفته است و او در پاسخ گفت؛ « خدارا شکر با مدیریت و درایت خود آقای فتحی موفق شده ایم که یک راکورد مطلوبی را حفظ کنیم که کار زیاد خسته کننده نباشد. یعنی در حال حاضر به لحاظ کیفی تفاوتی با روز های اول نداریم چه بسا که بهتر هم شده ایم . ولی بالاخره روزهای پایانی فاز یک این مجموعه را پشت سر می گذاریم و باید دید در ادامه خدا چه می خواهد.»

گفتگوی ما با شهاب حسینی به مواردی غیر از مجموعه شهرزاد هم کشیده شد که در زمان مناسب تر آن را جداگانه منتشر خواهیم کرد.

سریال شهرزاد که کارگردانی و نویسندگی آن توسط حسن فتحی انجام شده قرار است از مهر ماه ۹۴ در شبکه نمایش خانگی در ۲۶ قسمت توزیع گردد.

در خلاصه داستان سریال آمده است؛ در تندباد حادثه، عشق اولین قربانی است. داستان این مجموعه شبکه نمایش خانگی در سال ۱۳۳۲ رخ می دهد.

25 دیدگاه

  1. شهروز٨١

    ضمن عرض خسته نباشيد حضور همه هنرمنداني كه در مجموعه شهرزاد حضور داشته اند. من قسمت اول رو خيلي پسنديدم ، قصه كشش بسيار خوبي داره ، بازيها خوب هستند و شخصيت هاي داستان خوب ساخته شده اند . تنها نكته اي كه از نظر من ميتونست به مراتب بهتر باشه جنس و توناليته رنگ تصويره كه عليرغم شناخت خوب اقاي فتحي از تصوير نميدونم چرا اين جنس رو انتخاب كردند

    پاسخ به این دیدگاه
  2. هانیه

    سلام به همه دست اندکاران سریال زیباوبسیار جذاب شهرزاد
    واقعا آقای فتحی کاراتون خیلی درسته. بازیگران بسیار قوی و عالی همهشون.
    خسته نباشین با این دنیایی که همه از جنگ و خشونت میگن عشق از یاد خیلیا رفته البته عشق درست و زیبا نه این عشقای الکی و دروغی که بین جوانونا مد شد
    مطمئناٌ پایان جالبی داره مثل الان که اصلا نمیشه قسمت بعد رو گفت چه اتفاق یمیفته.
    قسمت ۵که تیتراژ پایانی عوض میشه که خیلی عااااااالیه

    پاسخ به این دیدگاه
  3. نسترن.

    سلام وعرض خسته نباشید به همه ی دست اندرکاران سریال فاخر شهرزاد.من وخانواده ام تا قسمت هشتم را دنبال کرده ایم وبار لذت بردیم.از جناب فتحی وخانم ثمینی برای قلم بی نظیر وپرداختن به تاریخ سرزمینمان سپاسگزارم.از همه ی بازیگران وعوامل توانای سریال هم تشکر میکنم.عزیزان خسته نباشید.دست مريزاد.

    پاسخ به این دیدگاه
  4. احسان

    سلام.سریال فوق العاده ست
    فقط اگه در آینده زیر نویس انگلیسی برای سریال بذارید تو سایت عالی تر میشه.چون من چنتا از افراد غیر ایرانیو دیدم که مشتاق بودن سریالو ببینن ولی به خاطر نداشتن زیر نویس نتونستن.به نظرم اینطوری بازتاب کارتون جهانی میشه.
    موفق باشید

    پاسخ به این دیدگاه
  5. ایمان صادقی یخدانی

    دیالوگهای برتر هر قسمت سریال شهرزاد تا امروز

    ( ۱ ) نه !! اینا همش خرافاته !!
    بخت و اقبال من یکی را ، همون دو تا جمله بافته !! در و همسایه چی میگن !!
    مردم چی میگن !! مردم الان کجان بدبختی منو ، ببینن ؟!!
    تنهایی منو ، ببینن ؟!!
    الان کجان امید منو ، پس بگیرن ؟!!
    من نمیفهمم اگه آخرش اینجایی بود
    که آقا جون رفت ؛ دیگه چه فرقی
    میکرد این به به و اه اه ها ؟؟!!
    ” شهرزاد ”
    ( ۲ ) خواهش میکنم اینقدر تجاوز نکن
    به حریم این کلمه ی مظلوم بی پناه !!
    تو عاشقی ؟؟!!
    تو عاشقی واقعا ؟؟!!
    عاشق ، چیزی را با چیزی ، طاق نمیزنه !!
    عاشق ، زندگی ساده را با من ؛ نمیذاره
    توو یه کفه ، زندگی پر جلال و جبروت را
    توو یه کفه ی دیگه !!
    عاشق ، مثل بره نمیره زیر یوغ بزرگ آقا !
    عاشق ، اینقدر ترسو نمیشه که هنوز هایی به هویی نرسیده ؛ اینجوری آدما
    تنها ول کنه !!
    ” شهرزاد ”
    ( ۳ ) اگه دوسش دارین ؛ حفظش کنین
    با چنگ و دوندون !!
    چون ، زمان که میگذره ؛ هیچی سختتر از
    از دست دادن کسی نیست که برای
    از دست ندادنش باید با جون و دل
    میجنگیدین !!!
    ” شهرزاد ”
    ( ۴ ) هر زمانه ای شعر خودش را
    میطلبه !!! وقتی صدای خرخر اتومبیلها ،
    نه وزنی داره ، نه قافیه ای !!
    پس صدای شعر هم ، باید عوض بشه !!
    ” فرهاد ”
    ( ۵ ) هیچ چیز ابدی ، وجود نداره !!!
    ” مریم ”
    ( ۶ ) قسم به روزی که
    دلت را می شکنند !! و جز خدایت ؛
    مرهمی نخواهی داشت !!!
    ” فرهاد ”
    قسمت ۲۴ سریال شهرزاد

    پاسخ به این دیدگاه
  6. ایمان صادقی یخدانی

    مصیبت بدتر از این نیست که آدم نتونه توو چشای دختر خودش نگاه کنه از خجالت !!!
    خجالت !!!
    بدچیزیه لامصب !!!
    دل آدم دله !! تخته سنگ نیست ؛ یه عمر بتونم یه کوه رووش بذارم و اینور و اونور بکشونم !!!
    ” جمشید ”
    قسمت ۲۳ سریال شهرزاد

    پاسخ به این دیدگاه
  7. ایمان صادقی یخدانی

    رابطه آدما مثل این نوزاد میمونه !!
    رشد میکنه !! بزرگ میشه !!
    تا یه وقتی میشه لباسای یه ماه پیشش
    را تنش کرد. از اون به بعد به زورم
    بخوای تنش کنی نمیشه !!
    میترکه !! ژنده و پاره میشه !!!
    ” شهرزاد ”
    قسمت ۲۲ سریال شهرزاد

    پاسخ به این دیدگاه
  8. ایمان صادقی یخدانی

    درد در تاریخ ، گم نمی شود !!
    بلکه از نسلی به نسل دیگر ،
    منتقل می شود !!!
    ” فرهاد دماوندی ”
    من بهت دروغ نمیگم قباد !!
    خاطره ها که نمی میرند !! می میرند ؟!
    این اتاق تاریک ذهن ؛ آزادترین جای
    جهانه !! همه چی از توش ، میاد و میره !
    فکر ، رنگ ، خیال ، خاطره !!
    مهم اینه که چیو نگه می داری ؟!!
    چیو می ریزی دور ؟!!
    ” شهرزاد ”
    قسمت ۲۰ سریال شهرزاد

    پاسخ به این دیدگاه
  9. آیدا

    سلام خدمت تمام کسانی که زحمت کشیدند برا ی سریال فاخر شهرزاد، بازی تمامی بازیگران سریال عالی و بدون نقص بود همه به نوبه ی خود و در نقش خود چه پررنگ بوده و چه کمرنگ بهترین بودن و بازی آقای نصیریان-شهاب حسینی-مصطفی زمانی و ترانه علیدوستی عزیز هم که محشر بود، واقعا همه چی عالی بود فصل اول شهرزاد به زیبایی هرچه تمام تر به پایان رسید فیلنامه عالی ،کارگردانی بی عیب و بازیگران حرفه ای عامل موفقیت بود ممنونم از همگی خسته نباشید. در انتظار فصل دوم هستیم

    پاسخ به این دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *